Skip navigation

Forskning - Mättat fett och hjärtkärlsjukdomar

 

Mättat fett och hjärtkärlsjukdomar

 

Återigen rapporterar dags- och kvällstidningarna om ”fettkriget” - Mättat fett VS omättat fett. Många är också inläggen och delningarna av olika studier och sammanfattningar om ämnet. Ger mättat fett hjärtinfarkter eller inte? För att skapa en nyanserad bild vill SAFE med hjälp av vår dietist Jill Holmström skapa förståelse för komplexiteten i de olika studierna samt ta ett helhetsgrepp på debatten. 

 

”Sedan fyra år tillbaka föreläser jag regelbundet för patienter på Södersjukhusets som drabbats av hjärtinfarkt. Där möter jag underviktiga, normalviktiga, överviktiga, unga och gamla från olika samhällsskikt och kulturer som har levt vitt skilda liv men uppenbarligen fått samma slutresultat. Att det ska finnas en enda orsak, såsom att mättat fett leder till en infarkt, är ganska otroligt och nästan lite löjligt att diskutera. Din hälsa beror på din helhet: Vilka näringsämnen får du i dig? Hur sover du? Hur ofta motionerar du? Stress? Rökning? Bekämpningsmedel, miljögifter och föroreningar? Allt spelar roll i slutsummeringen av din hälsa.

 

Debatten har helt tappat sin nyans när argumentationerna är ”mättat fett ger hjärtinfarkt” eller ”mättat fett ger inte hjärtinfarkt”. Så med detta sagt, behöver vi då bry oss över huvud taget om vart vårt fett kommer från? Svaret är JA, det behöver vi, för en sak som vi vet är att kroppen är beroende av olika vitaminer och mineraler - och olika fettkällor innehåller olika näringsämnen. Diskussionen måste vara större än att enbart handla om de olika fettsyrorna.

 

Extrem näringsbrist blir vi sjuka av och beroende på vilket näringsämne vi saknar får vi olika konsekvenser. Därav är det bra att du varierar dina fettkällor mellan exempelvis ägg, fet fisk, kött och avokado. Olika fettsyror har också olika funktioner i kroppen så självklart vill du ha i dig både mättat och omättat fett. Däremot måste du fundera på i vilken mängd du äter dem? Har du exempelvis högt blodtryck, höga blodfetter och övervikt rekommenderar jag dig att fundera på vart just din balans brister. Vilken detalj behöver du förändra? Är det vilken fettsyra du äter mest av? Eller är det avsaknad av grönsaker? För mycket socker? För stora portioner? Avsaknad av motion? För hög stressnivå?

 

Att vi behöver fett är självklart då det bland annat behövs för våra cellmembran och i uppbyggnaden av hormoner. Om vi sedan förlänger diskussionerna till djurvård och skövling av regnskog, som sker bland annat för att få fram palmolja som är rik på mättade fettsyror och används i många produkter, har vi många andra aspekter att ta hänsyn till. 

 

Association of Dietary, Circulating, and Supplement Fatty Acids With Coronary Risk: A Systematic Review and Meta-analysis är en sammanställning av tidigare forskning som bedrivits inom området fettsyror och risk för hjärtinfarkt. Deras slutsats är ”Current evidence does not clearly support cardiovascular guidelines that encourage high consumption of polyunsaturated fatty acids and low consumption of total saturated fats”. Det du måste ha i åtanke när du läser sammanställningar är att du inte vet vem som sponsrat de enskilda studierna som den bygger på. Vilken typ av människor ingick? Friska? Överviktiga? Unga? Gamla? Och vilka mätmetoder använde de sig av? Men slutsatsen, att det inte finns klara bevis att enbart vilken fettsyrasammanställning du äter kommer skydda/orsaka en hjärtinfarkt, håller jag med om. För som tidigare påpekat: Vår hälsa beror på helheten av allting vi gör och samband mellan olika näringsämnen och vårt enskilda behov av dessa. En idrottare har exempelvis ett större behov av och omsättning av mättat fett än en person som åker bil mellan jobbet och soffan.

 

När det kommer till din hälsa är det alltså enbart dina beteenden som är intressanta - det är bara du som har ansvar över vad just du äter. Så här kommer min uppmaning till dig: Sluta konsumera godis, glass, choklad, kakor, läsk, alkohol, vitt bröd, sylt, friterat och alla andra tomma kalorier. Ersätt med ekologiska råvaror i den mängd som gör dig mätt och harmonierar med hur mycket du rör på dig. Träna regelbundet, sluta stressa, sluta röka och sov ordentligt så ska du se vilka fantastiska hälsoeffekter du får oavsett vad den slutliga energiprocenten mellan kolhydrater och olika fettsyror blir.

 

Vilken bit av din helhet behöver du fokusera på att förbättra?"   


Jill Holmström
Leg. Dietist och Lic. Personlig tränare

SAFE-lärare på utbildningen Kostrådgivare.

Back to top