Nitratladda för bättre uthållighet

Har du svårt att motivera dig att äta upp dina grönsaker? Då kanske vetskapen om nitratets funktioner i kroppen gör det lättare att äta upp broccolin och rödbetorna.
Nitrat omvandlas till kväveoxid som ger ett ökat blodgenomflöde i kroppen på en mindre syrekonsumtion. Detta innebär att du kan prestera bättre på en mindre mängd syre, vilket är intressant för exempelvis alla uthållighetsidrottare, kampsportare och crossfitatleter.

Rödbetor är den grönsak som innehåller mest nitrat, men det finns även i spenat, broccoli och rädisor. Nu handlar det inte om att äta rödbetor i gigantiska mängder utan ungefär 2-3 st rödbetor/dag. Testa och våga variera mängden du äter för att notera och utvärdera exakt hur din kropp reagerar. Den ”optimala” mängden är nämligen inte fastställd utan du får laborera fram din balans. Utgå från antingen 3-4 dl rödbetsjuice/dag eller 2-3 rödbetor/dag och justera sen därifrån. Utvärdera hela tiden din prestationsförmåga.

Fakta kommer från Filip Larsens föreläsning på Bosön nov 2011 och hans avhandling läser du här: https://publications.ki.se/xmlui/handle/10616/40595

Hans blogginlägg om att rödbetor höjer prestationsförmågan hittar du här: https://sub2.bloggagratis.se/2009/08/12/1899772-rodbetor-hojer-prestationsformagan/